Achterhoek 350 reeks
  • Home
  • Titels
    • De Achterhoekse verzen
    • Het Daghet
    • Zo bezien
  • Contact
  • Home
  • Titels
    • De Achterhoekse verzen
    • Het Daghet
    • Zo bezien
  • Contact

Het Daghet tussen de coulissen

Onderweg

26/11/2018

0 Reacties

 
Als handelsreiziger in de kunsten ben ik veel onderweg en verwonder ik me over de veranderingen in het landschap. Als ik, na een Randstedelijke excercitie, voorbij de verblindende geluidsschermen op Velperbroek, moederschoot Achterhoek nader, is het Liemerse gewest gestadig veranderd in een grootschalig landschap met Amerikaanse elementen. Een hemelhoog aanplakbord liet ons eerst kennismaken met een smokende cowboy. Na het verbod op sigarettenreclame aan de grote weg, is de stoere veedrijver verdreven door tante Pos. In de rechter zijspiegel verschijnt een grote M op een hoge paal en Coca Cola. Een Scandinavische wegwerpmeubelgigant lonkt de automobilist om af te slaan. Het landschap is stiekem veranderd in een reusachtige etalage. 
Momenteel is er uitverkoop. Om beslissers duidelijk te maken dat men door een speerpuntlocatie Centerpoort rijdt, worden alle zeilen bijgezet. In de weilanden zijn meer dan manshoge rode speerpunten in de grond gestoken. 1996: de slag bij Duiven. Concrete poëzie in het landschap, maar ook de voorbode van een voortzetting van het grootschalig bouwen ten behoeve van een bedrijventerrein. 
 
Stukken verder sponsort de gemeente Doetinchem een torenhoge reclamezuil, door middel van een armzalig digitaal klokje. Het topt, zonder gevoel voor verhouding, de driehoekige constructie -waarop een dakdekker, een rubberverwerker, een scheidingswandenzetter en een verwarmer om aandacht schreeuwen- onooglijk af. De Amerikaanse cafetariaketen voltooit de Ver-USA-nisering van het Achterhoekse landschap met alweer een M op een paal. Het zelfbedieningsbedrijf durft zich hier zelfs restaurant te noemen. Blijkbaar staat de Big M voor Modern, de grote vooruitgang. 
 
Ons kleinschalige landchap wordt hieraan opgeofferd. De kleine ondernemers imiteren met liefde hun grote voorbeelden. De antiekhandelaar, de kantoormeubelhal, het pannenkoekenhuis, de discotheek, het huisdierencrematorium, de keukenimport, maar ook de evangelisatie, de hippische dagen, het hengstenbal en de bloemencorso: allemaaal hebben ze -ondanks pogingen van gemeenten om het te verbieden- een manier gevonden om aandacht voor hun handel te krijgen. Mobiliteit is het gat in de wetgeving. Als het reclamebord maar wielen heeft kan menig weilandbezitter, door het parkeren van deze gemankeerde aanhangwagens op zijn grondgebied, een aardig grijpstuiver bijverdienen. Aannemers en bouwbedrijven nemen zelfs de moeite niet om een constructie op wielen te maken. Een bordje in de weide volstaat! Ze zijn op sommige boerderijen met een continue klus bezig. Het karwei wil maar niet klaar komen. 
 
De laatste truc is het parkeren van bedrijfsauto’s op parkeerplaatsen. Meierend om attentie stond een Doetinchems verhuiswagenverhuurbedrijf tijdens de bouwvak een plek bezet te houden op de Varsseveldse carpoolplaats. Pure anti-reclame, verhuiswagens horen op de weg, te verhuizen.
Maar, ook de gemeentelijke overheden zelf, doen driftig aan de bezoedeling van de omgeving mee. Zelhem etaleert zich –als ik de kleur van de letters op de vermoeid poepgele reclameborden letterlijk neem- als het gifgroene hart van de Achterhoek.
 
Met de regelmaat van de klok lees ik dat dezelfde gemeentelijke overheden verordeningen maken om deze  wildgroei van reclame uit het landschap te weren. Maar inconsequent handelen maakt van deze strijd donquichotterie. De Achterhoek, onderweg naar 2001, uiteindelijk één grote uitstalkast!
​ | 14-09-1996

 
0 Reacties



Laat een antwoord achter.

    Het Daghet is te koop bij uitgeverij Fagus
    ​


    Hans Mellendijk

    Hans Mellendijk (1951) schreef columns over de verschillende aspecten van kunst, cultuur en leven in de Achterhoek, over verleden, heden en toekomst van het platteland, de taal en de tijdsgeest voor en na het millennium.  De columns verschenen tussen 1996 en 2017, eerst in het Gelders Dagblad en daarna in de Gelderlander.

    Publicaties
    een selectie

    ​1980: De verwondering, De Enschedese School 
     
    1984: De weg en andere kunstwerken, Stichting Eeuwig Erbarmen (SEE)
     
    1995: De Biesterbane, SEE
     
    Vanaf 1999 gedichten en verhalen in de Moespot, Dialectkring Achterhoek-Liemers
     
    1996-2017: Columns  Met Achterhoekse Ogen (Gelders Dagblad) daarna Door Achterhoekse Ogen (de Gelderlander)
     
    2002: Op de pedalen van het woord, Uitgeverij Fagus, VVV-Overijssels-Gelders Bureau voor Toerisme
     
    2005-2017: Gedichten in Poëziepuntgl, uitgeverij Kontrast-Oosterbeek
     
    2007: Smeedwerk, Poëziecentrum Nederland, SEE, Boekenstad Bredevoort, Gebiedsgericht
    Cultuurbeleid  Gelderland
     
    2008: Taalgrens voorbij, VU-Amsterdam
     
    Vanaf 2009: Kunstwandelroute Hummelo | Enghuizer dialogen
     
    2009: Verhalenbankjesroute
    Achterhoeks Bureau voor Toerisme, Recreatieschap, Gemeente Oude IJsselstreek
     
    2011: Tractor Tracks, Het instituut Praktische Poëzie (HiPP) 
     
    2012: Ballustrada nr. ½, Stichting Zeeuws Licht
     
    2012: Van Vrogger en Now, Dialect Kring Achterhoek-Liemers
     
    2013: Land der horizonten, Dichters in de Prinsentuin-Groningen
     
    2013: Tante Rikie’s onmundig mooie verhalenboek, De Feestfabriek, Hengelo (Gld.)
     
    2015: Dichter bij de Graafschap, Stichting Portfolio, Lochem
     
    2016: Lumen, gedichten, eigen beheer
     
    2017: Met eigen woorden, Dialect Kring Achterhoek
     
    2017: Dichters bij Poëziepuntgl, Uitgeverij Kontrast-Oosterbeek

    Blog ‘sMelssleMs’

    Archieven

    December 2018
    November 2018
    Oktober 2018
    Mei 2002

    Categorieën

    Alles

    RSS-feed

Uitgeverij Fagus

info@fagus-uitgeverij.nl

www.fagus-uitgeverij.nl

Pim ​te Bokkel

pim.tebokkel@gmail.com

Hans  Mellendijk

h.mellendijk@xs4all.nl

  1. ​

Bert Scheuter  

bert@beekenes.nl
© COPYRIGHT 2018. ALL RIGHTS RESERVED.